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Alternative Nachbehandlung von Tunnelinnenschalen mit flüssigen Nachbehandlungsmitteln
Ergebnisse von Laboruntersuchungen
Schyma, Timon / Löffler, Marcel / Schäfer, Niklas / Breitenbücher, Rolf
Im konventionellen Tunnelbau in Spritzbetonbauweise werden die Ortbeton-Tunnelinnenschalen i.d.R. nach dem Ausschalen auf Grundlage der Regelungen der Zusätzlichen Technischen Vertragsbedingungen und Richtlinien für Ingenieurbauten zur Nachbehandlung mit einem so genannten Nachbehandlungswagen vor Zugluft, Austrocknung und schädlichen Temperatureinflüssen geschützt. Im Zuge des steigenden Bedarfs der Instandsetzung von kürzeren Eisenbahntunneln stellt sich die Frage nach der Effizienz dieser Nachbehandlungsmethode. Um dieser Fragestellung nachzugehen, wurde mithilfe von Laborversuchen eine in der Bauwirtschaft entworfene alternative Nachbehandlungsmethode mit dem Einsatz von flüssigen Nachbehandlungsmitteln, auch bekannt als Curing-Mittel, auf ihre Wirksamkeit hinsichtlich der Dauerhaftigkeit des Betonbauteils untersucht.
Alternative curing of tunnel liners with liquid curing agents
In conventional tunnelling using shotcrete, the in-situ concrete tunnel liners are usually protected from draughts, drying out and damaging temperature influences after stripping, in accordance with the regulations of the Additional Technical Contract Conditions and Guidelines for Engineering Structures for curing with a socalled curing car. With the increasing demand for the repair of shorter railway tunnels, the question arises as to the efficiency of this curing method. To answer this question, an alternative curing method developed in the construction industry using liquid curing agents, also known as hardeners, has been investigated in laboratory tests for its effectiveness in terms of the durability of the concrete component.
Alternative curing of tunnel liners with liquid curing agents
In conventional tunnelling using shotcrete, the in-situ concrete tunnel liners are usually protected from draughts, drying out and damaging temperature influences after stripping, in accordance with the regulations of the Additional Technical Contract Conditions and Guidelines for Engineering Structures for curing with a socalled curing car. With the increasing demand for the repair of shorter railway tunnels, the question arises as to the efficiency of this curing method. To answer this question, an alternative curing method developed in the construction industry using liquid curing agents, also known as hardeners, has been investigated in laboratory tests for its effectiveness in terms of the durability of the concrete component.
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beton 5/2023 ab Seite 172
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bis beton 4/2022: Verlag Bau+Technik GmbH
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