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Bauvorhaben Cityringen Abzweig Sydhavnen in Kopenhagen
Tübbings aus Stahlfaserbeton
Nell, Wilhelm / Steinfeld, Marc
Das Gesamtprojekt Cityringen bedeutet für die Stadt Kopenhagen einen immensen Fortschritt im Ausbau des öffentlichen Verkehrs. Die Abzweigung nach Sydhavnen ist dabei ein wichtiger Bestandteil des U-Bahn-Konzepts. Mit dieser Erweiterung wird der südliche Bezirk mit dem bestehenden U-Bahn-System von Kopenhagen verbunden, was das Projekt auch zu ein Schlüsselelement für die weitere städtebauliche Entwicklung macht. Der Tunnel für den Abzweig Sydhavnen besteht aus zwei rd. 4 500 m langen Röhren mit einem Innendurchmesser von jeweils 4,90 m, mit einem Querschlag. Zusätzlich sind fünf Bahnhöfe und zwei Schächte entstanden. Aufgefahren wurde die Strecke mit zwei Erddruck-Tunnelbohrmaschinen. Für die Herstellung der Tübbings im System 5+1 mit 30 cm Dicke wurde bereits in der Planung die Verwendung von Stahlfasern (Anteil der Stahlfaser-Tübbings rd. 85 %) als Bewehrung vorgesehen. Die Bemessung für den Stahlfaserbeton erfolgte nach DBV-Merkblatt.
Cityringen junction Sydhavnen construction project in Copenhagen
The overall Cityringen project represents huge progress in the expansion of public transport in the city of Copenhagen. The branch to Sydhavnen is an important part of the metro concept. This extension will connect the southern district with Copenhagen’s existing metro system, which also makes the project a key element for further urban development. The tunnel for the Sydhavnen branch consists of two approx. 4 500 m long tubes, each with an internal diameter of 4.90 m, with a cross-passage. In addition, five stations and two shafts were built. The route was driven using two earth pressure tunnelling machines. For the construction of the segments in the 5+1 system with a thickness of 30 cm, the use of steel fibres (proportion of steel fibre segments approx. 85 %) as reinforcement was already provided for in the planning. The steel fibre concrete was designed in accordance with the German Concrete and Construction Engineering Association (DBV) data sheet.
Cityringen junction Sydhavnen construction project in Copenhagen
The overall Cityringen project represents huge progress in the expansion of public transport in the city of Copenhagen. The branch to Sydhavnen is an important part of the metro concept. This extension will connect the southern district with Copenhagen’s existing metro system, which also makes the project a key element for further urban development. The tunnel for the Sydhavnen branch consists of two approx. 4 500 m long tubes, each with an internal diameter of 4.90 m, with a cross-passage. In addition, five stations and two shafts were built. The route was driven using two earth pressure tunnelling machines. For the construction of the segments in the 5+1 system with a thickness of 30 cm, the use of steel fibres (proportion of steel fibre segments approx. 85 %) as reinforcement was already provided for in the planning. The steel fibre concrete was designed in accordance with the German Concrete and Construction Engineering Association (DBV) data sheet.
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beton 6/2024 ab Seite 222
Herausgeber des Artikels:
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bis beton 4/2022: Verlag Bau+Technik GmbH
ab beton 5/2022: Concrete Content UG
Wuppertal / Schermbeck
Tel: +49 (0) 2 02 7 69 92 69
Fax: +49 (0) 2 02 7 69 92 70
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