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Nachhaltige Minderung der CO2-Emissionen beim Tunnelbau am Beispiel des Großprojekts Stuttgart 21
Entwicklung eines Spritzbetonzements und eines Spritzbetons
Neumann, Thomas / Rothenbacher, Werner / Trenkwalder, Anton
Bei der Umsetzung von Infrastrukturprojekten spielt der Tunnelbau nach wie vor eine wichtige Rolle. Vor dem Hintergrund der aktuellen Klimadebatte stehen jedoch auch Tunnelprojekte vermehrt in der Kritik. Zuletzt wurde eine aktuelle Studie der Friedrich-Naumann- Stiftung in zahlreichen Zeitungen zitiert und auf die hohe CO2-Belastung durch Infrastrukturprojekte, insbesondere Tunnelprojekte, hingewiesen. Durch neue Entwicklungen bei Zement und Beton können die herstellbedingten CO2-Emissionen allerdings um einen Großteil gesenkt werden. Wahrend in der Vergangenheit üblicherweise CEM I-Zemente im Tunnelbau verwendet wurden, sollen nun zunehmend klinkerreduzierte und damit klimaschonendere Zemente zum Einsatz kommen. Am Beispiel des Großprojekts Stuttgart 21 wird in dem Beitrag der für das Projekt verwendete Hochofenzement CEM III/A 52,5 N-SR aus dem Schwenk-Werk Karlstadt vorgestellt. Gegenuber CEM I-Zementen werden mit diesem Zement die herstellbedingten CO2-Emissionen bei gleicher Einsatzmenge um fast 50 % reduziert. Gleichzeitig wird die Herstellung leistungsfähiger und hoch dauerhafter Betone möglich, die selbst unter den besonderen Grundwasser- und Bodenbedingungen im Stuttgarter Talkessel eine Lebensdauer von 100 Jahren und mehr erreichen.
Sustainable reduction of CO2 emissions in tunnel construction using the example of the major Stuttgart 21 project
Tunnel construction continues to play an important role in the implementation of infrastructure projects. However, against the backdrop of the current climate debate, tunnel projects are also coming under increasing criticism. Recently, a new study by the Friedrich Naumann Foundation was quoted in numerous newspapers, pointing out the high CO2 pollution caused by infrastructure projects, especially tunnel projects. However, new developments in cement and concrete can reduce production-related CO2 emissions by a large margin. While CEM I cements were usually used in tunnel construction in the past, clinker-reduced and therefore more climate- friendly cements are now increasingly being used. Using the example of the major Stuttgart 21 project, the contribution presents the CEM III/A 52.5 N-SR cement from the Schwenk plant in Karlstadt used for the project. Compared to CEM I cements, this cement reduces production-related CO2 emissions by almost 50 % for the same quantity used. At the same time, it is possible to produce highperformance and highly durable concretes that achieve a service life of 100 years or more, even under the special groundwater and soil conditions in the Stuttgart basin.
Sustainable reduction of CO2 emissions in tunnel construction using the example of the major Stuttgart 21 project
Tunnel construction continues to play an important role in the implementation of infrastructure projects. However, against the backdrop of the current climate debate, tunnel projects are also coming under increasing criticism. Recently, a new study by the Friedrich Naumann Foundation was quoted in numerous newspapers, pointing out the high CO2 pollution caused by infrastructure projects, especially tunnel projects. However, new developments in cement and concrete can reduce production-related CO2 emissions by a large margin. While CEM I cements were usually used in tunnel construction in the past, clinker-reduced and therefore more climate- friendly cements are now increasingly being used. Using the example of the major Stuttgart 21 project, the contribution presents the CEM III/A 52.5 N-SR cement from the Schwenk plant in Karlstadt used for the project. Compared to CEM I cements, this cement reduces production-related CO2 emissions by almost 50 % for the same quantity used. At the same time, it is possible to produce highperformance and highly durable concretes that achieve a service life of 100 years or more, even under the special groundwater and soil conditions in the Stuttgart basin.
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beton 11/2024 ab Seite 432
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