Richtlinien des DAfStb und ihre Auswirkungen auf Verkehrsbauwerke
Übersicht und Hinweise für die Praxis
Wiens, Udo
Das grundlegende Regelwerk für die Planung, Ausführung und Instandsetzung von Verkehrsbauwerken (ausgenommen Wasserbauwerke) ist die ZTV-ING (Zusätzlichen Technischen Vertragsbedingungen und Richtlinien für Ingenieurbauten). Richtlinien des Deutschen Ausschusses für Stahlbeton (DAfStb) sind in der ZTV-ING entweder expressis verbis in Bezug genommen oder können z.B. über den DIN-Fachbericht 100 „Beton“, der die Grundlage für die betontechnischen Anforderungen im Verkehrswegebau bildet, indirekt zur Anwendung kommen. Schlussendlich kommen nur die Richtlinien des DAfStb zur Anwendung, die in dem jeweiligen geschlossenen Bauvertrag zugrunde gelegt werden. Im Einzelnen können im Zusammenhang mit dem Bau von Verkehrswegen folgende DAfStb-Richtlinien zur Anwendung kommen: – •DAfStb-Richtlinie „Selbstverdichtender Beton“ – •DAfStb-Richtlinie „Massige Bauteile aus Beton“ – •DAfStb-Richtlinie „Vorbeugende Maßnahmen gegen schädigende Alkalireaktion im Beton (Alkali-Richtlinie)“ – •DAfStb-Richtlinie für „Beton mit verlängerter Verarbeitbarkeitszeit (Verzögerter Beton)“ – •DAfStb-Richtlinie „Herstellung und Verwendung von zementgebundenem Vergussbeton und Vergussmörtel“ – Der Beitrag stellt die Bedeutung der Richtlinien des DAfStb im Zusammenhang mit dem Bau und der Erhaltung von Ingenieurbauwerken im Zuge von Straßen und Wegen nach den ZTV-ING heraus und gibt Hinweise, was bei der Anwendung einiger dieser Richtlinien im Zusammenhang mit dem Verkehrswegebau zu beachten ist. – Guidelines issued by the DAfStb and their effect on traffic structures – The basic set of regulations for the design, implementation and repair of traffic structures (except for hydraulic structures) is the ZTV-ING (Additional Technical Terms of Contract and Guidelines for Civil Engineering Structures). Guidelines issued by the DAfStb (German Committee for Reinforced Concrete) are either referred to explicitly in the ZTV-ING or can be applied indirectly, e.g. through the DIN Technical Report 100 “Concrete”, which forms the basis for the concrete technology requirements in construction of transport systems. Ultimately, the only DAfStb guidelines that are applied are those used as the basis for the particular closed construction contract. More specifically, the following DAfStb guidelines can be applied in connection with the construction of traffic routes: – •DAfStb Guideline “Self compacting concrete” – •DAfStb Guideline “Massive concrete elements” – •DAfStb Guideline “Preventive measures against harmful alkali reactions in concrete (alkali guidelines)” – •DAfStb Guideline for “Concrete with extended workability time (retarded concrete)” – •DAfStb Guideline “Production and use of cement-bonded jointing concrete and grouting mortar”. – The article emphasizes the importance of the DAfStb guidelines in connection with the construction and maintenance of civil engineering structures associated with roads in accordance with the ZTV-ING and indicates what must be borne in mind when applying some of these guidelines to the construction of transport systems. – 25 years of concrete barriers on German autobahns – About 20 km of concrete barriers were built in Germany between 1980 and 1984; at that time they were still called concrete skid barriers. They were used both as double-sided concrete barriers for safe demarcation of the opposing traffic lanes and as single-sided concrete barriers, principally to protect sound barriers and as guard rails at slopes. The initiative by the road construction authorities for testing concrete barriers in Germany at the start of the 1980s was based on the good results achieved in the USA since the 1960s and subsequently in France and Belgium in the 1970s. This article shows the first concrete barriers, which have withstood more than a quarter of a century of hard stressing. The examples given show that concrete barriers outlast the road surfaces. Repairs to the concrete barriers are only necessary after severe collisions (heavy lorries, large angles of impact, high speeds). When compared with the concrete barriers built at the start of the 1980s the concrete compositions are now designed for even longer service lives (50 years as defined in DIN EN 206-1/DIN 1045-2). The technology for producing the barriers as precast elements or with slip-form finishers using in-situ concrete has been further developed and improved. The structures have been optimized with respect to level of protection and collision characteristics for different applications and tested successfully as specified in DIN EN 1317.
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beton 11/2009 ab Seite 496
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beton
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