Stadtverkehrsflächen – Optimierter Beton für den innerstädtischen Bereich
Ergebnisse eines Forschungsvorhabens
Krispel, Stefan
Das Forschungsprojekt „Optimierter Verkehrsflächenbeton für den innerstädtischen Bereich“ beschäftigte sich mit den steigenden Anforderungen an Verkehrsflächen im urbanen Bereich. Neben einer Zunahme des Schwerverkehrs, einer vielseitigen Nutzung und beengten Platzverhältnissen, spielen auch die Helligkeitseigenschaften dieser Flächen eine entscheidende Rolle. Dabei ist ein bisher wenig beachtetes Phänomen die Ausprägung von urbanen Wärmeinseln, den so genannten „Heat Islands“. Da Straßen etwa einen Anteil von 10 % der Gesamtfläche einer Stadt in Anspruch nehmen, können hier effiziente, langfristige Maßnahmen gesetzt werden.
Urban traffic surfaces – Optimised concrete for the inner city area
The research project “Optimized traffic surface concrete for the innercity area” dealt with the increasing demands on traffic surfaces in the urban area. In addition to an increase in heavy goods traffic, versatile use and limited space, the brightness properties of these surfaces also play a decisive role. One phenomenon that has received little attention so far is the development of urban heat islands. Since roads take up about 10 % of the total area of a city, efficient, long-term measures can be taken here. On the basis of the research project carried out, it can be summarised that on the one hand the surface temperature and the general temperature level in the inner city area (represented by the example of Vienna) can be significantly reduced by the design of bright traffic surfaces and on the other hand, the visibility of road users can be substantially improved with the same illumination at night. As an efficient repair method, the system of white topping is particularly suitable here, as this method can be used to improve both the load-bearing capacity and the brightness properties of urban traffic surfaces easily and cost-effectively. In addition, requirements for the future execution of such road superstructures could be defined by means of the different test surfaces.
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beton 3/2018 ab Seite 72
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